Konsulenthuset Brinkdal yder støtteforanstaltninger og mentorydelser som er reguleret i forskellige lovmæssige rammer

Støtte- og kontaktperson og mentor jf. Servicelovens (SEL §§ 52,54 og 85 )

§ 52 omhandler overvejende støtte til unge og familier

§ 54 omhandler støtte til forældre med anbragte børn udenfor hjemmet

§ 85 omhandler socialpædagogisk støtte til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Formålet med bevilling af socialpædagogisk bistand er et bredt alment livsforbedrende sigte for borgeren.

Mentorstøtte efter lov om aktiv beskæftigelsesindsats  (LAB kap 9b)

Hvem kan få hjælp af kommunen?

Henvisning: Børn- og ungehåndbogen - Servicelovens regler om børn og unge 2016 - kap 3-6)

Kommunen har en pligt til at undersøge børn- og unges forhold nærmere, når de bliver bekendt med eller orineteres om at børn og unges trivsel ikke er optimale. Denne indsats kan være en del af det formelle SSP samarbejde jf. Retsplejelovens § 115, men også hvis kommunen bliver kontaktet af forældrene eller andre med en bekymring. Der skal indledes en børnefaglig undersøgelse, hvis det antages at et barn trænger til særlig støtte og denne undersøgelse må ikke være mere omfattende end formålet tilsiger.

Kommunen skal undersøge om der kan gøres noget for at hjælpe og i givet fald hvad der skal til for at kunne løse de konkrete problematikker eller udfordringer i relation til barnet eller den unges problemer - uanset om det handler om mistrivsel, kriminalitet eller mistanke om funktionsnedsættelse af f.eks fysisk eller psykisk karakter. 

Det er sagsbehandlerne / socialrådgivere i kommunen der vurderer hvilken indsats der skønnes bedst egneet i situationen. For at kunne blive indstillet til familiebehandling, skal kommunen først have udarbejdet en børnefaglig undersøgelse (efter paragraf 50 i Serviceloven) og en handleplan med mål for indsatsen. Kommunernes organisation er forskellig, men ved henvendelse i Borgerservice, kan du blive vejledt til rette afdeling. 

En del af hjælpen kan måske være at få tildelt en støtte- eller kontaktperson som Konsulenthuset Brinkdal kan levere særlig erfaring i rådgivning og mentorstøtte i et forløb aftalt med kommunen, familien og den unge.  

§ 52. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om foranstaltninger efter stk. 3, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et barns eller en ungs særlige behov for støtte. Kommunalbestyrelsen skal vælge den eller de foranstaltninger, som bedst kan løse de problemer og behov, der er afdækket gennem den børnefaglige undersøgelse efter § 50. Afgørelsen træffes med samtykke fra forældremyndighedsindehaveren, jf. dog §§ 56, 57 a, 57 b og 58, § 68, stk. 2 og 3, og § 68 a. En afgørelse efter stk. 3, nr. 7, kræver tillige samtykke fra den unge, der er fyldt 15 år.

Stk. 2. Støtte efter stk. 3 kan kun iværksættes efter gennemførelse af en børnefaglig undersøgelse, jf. § 50. Hvis særlige forhold taler herfor, kan der dog iværksættes foreløbig eller akut støtte efter stk. 3 sideløbende med undersøgelsen.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan iværksætte hjælp inden for følgende typer af tilbud:

1) Ophold i dagtilbud, fritidshjem, ungdomsklub, uddannelsessted el.lign.

2) Praktisk, pædagogisk eller anden støtte i hjemmet.

3) Familiebehandling eller behandling af barnets eller den unges problemer.

4) Døgnophold, jf. § 55, for både forældremyndighedsindehaveren, barnet eller den unge og andre medlemmer af familien i en plejefamilie, på et godkendt opholdssted eller på en døgninstitution, jf. § 66, stk. 1, nr. 1, 5 og 6, eller i et botilbud, jf. § 107.

5) Aflastningsordning, jf. § 55, i en plejefamilie, kommunal plejefamilie eller netværksplejefamilie eller på et opholdssted eller en døgninstitution, jf. § 66, stk. 1, nr. 1-3, 5 og 6.

6) Udpegning af en fast kontaktperson for barnet eller den unge eller for hele familien.

7) Anbringelse af barnet eller den unge uden for hjemmet på et anbringelsessted, jf. § 66.

8) Formidling af praktiktilbud hos en offentlig eller privat arbejdsgiver for den unge og i den forbindelse udbetaling af godtgørelse til den unge.

9) Anden hjælp, der har til formål at yde rådgivning, behandling og praktisk og pædagogisk støtte.

Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal under en graviditet træffe afgørelse om foranstaltninger efter stk. 3, nr. 2, 3, 4, 6 eller 9, og § 52 a, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til barnets særlige behov for støtte efter fødslen. Afgørelsen træffes med samtykke fra forældrene. Stk. 2 finder anvendelse ved afgørelsen.

 

§ 50. Hvis det må antages, at et barn eller en ung trænger til særlig støtte, herunder på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, skal kommunalbestyrelsen undersøge barnets eller den unges forhold.

Undersøgelsen, der betegnes som en børnefaglig undersøgelse, gennemføres så vidt muligt i samarbejde med forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år. Undersøgelsen skal gennemføres så skånsomt, som forholdene tillader, og må ikke være mere omfattende, end formålet tilsiger.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsens undersøgelse, jf. stk. 1, skal anlægge en helhedsbetragtning, der medmindre konkrete forhold betyder, at et eller flere af nedenstående numre ikke er relevante i forhold til det pågældende barn eller den unge, skal omfatte barnets eller den unges

1) udvikling og adfærd,

2) familieforhold,

3) skoleforhold,

4) sundhedsforhold,

5) fritidsforhold og venskaber og

6) andre relevante forhold.

Stk. 3. Som led i undersøgelsen skal der finde en samtale sted med barnet eller den unge. Samtalen kan undlades, i det omfang barnets eller den unges modenhed eller sagens karakter i afgørende grad taler imod samtalens gennemførelse. Kan samtalen ikke gennemføres, skal oplysninger om barnets eller den unges synspunkter søges tilvejebragt. Samtalen kan finde sted uden samtykke fra forældremyndighedens indehaver og uden dennes tilstedeværelse, når hensynet til barnets eller den unges bedste taler herfor.

Stk. 4. I sin undersøgelse skal kommunalbestyrelsen afdække ressourcer og problemer hos barnet, familien og netværket. For unge, der er fyldt 15 år, skal undersøgelsen afdække de særlige forhold, der skal indgå ved valg af indsats for denne aldersgruppe, jf. §§ 52, 76 og 76 a.

Stk. 5. Kommunalbestyrelsen skal som led i undersøgelsen inddrage de fagfolk, som allerede har viden om barnets eller den unges og familiens forhold. Dette kan ske ved at inddrage sundhedsplejersker, pædagoger, psykologer, lærere eller andre. Hvis det er nødvendigt, skal kommunen lade barnet eller den unge undersøge af en læge eller en autoriseret psykolog.

Stk. 6. Undersøgelsen skal resultere i en begrundet stillingtagen til, om der er grundlag for at iværksætte foranstaltninger, og i bekræftende fald af hvilken art disse bør være. Hvis der er iværksat foranstaltninger sideløbende med, at undersøgelsen gennemføres, jf. § 52, stk. 2, skal der desuden tages stilling til, om disse foranstaltninger skal videreføres. Der skal være oplysninger om, hvordan forældremyndighedsindehaveren og barnet eller den unge stiller sig til foranstaltningerne, og om de forhold i familien eller i dennes omgivelser, som kan bidrage til at klare vanskelighederne.

Stk. 7. Undersøgelsen skal afsluttes senest 4 måneder efter, at kommunalbestyrelsen bliver opmærksom på, at et barn eller en ung kan have behov for særlig støtte. Hvis undersøgelsen undtagelsesvis ikke kan afsluttes inden 4 måneder, skal kommunalbestyrelsen udarbejde en foreløbig vurdering og snarest herefter afslutte undersøgelsen.

Stk. 8. I forbindelse med undersøgelsen skal kommunalbestyrelsen vurdere, om der skal foretages en undersøgelse af eventuelle andre børn i familien. En undersøgelse kan gennemføres som én samlet undersøgelse for flere børn i familien, dog således at der tages højde for børnenes individuelle forhold.

Stk. 9. Hvis det må antages, at der kan opstå et behov for særlig støtte til et barn umiddelbart efter fødslen, skal kommunen undersøge de vordende forældres forhold nærmere. Undersøgelsen gennemføres så vidt muligt i samarbejde med de vordende forældre. Stk. 4-8 finder anvendelse ved afgørelsen.

Børnefaglig undersøgelse

Hvis kommunen efter jeres henvendelse vurderer, at jeres barn har brug for særlig støtte, sætter de en børnefaglig undersøgelse i gang. 

Der kan være flere årsager til, at I er bekymrede for jeres barns udvikling og derfor gerne vil have jeres barn undersøgt. Det kan være, hvis jeres barn ikke udvikler sig alderssvarende, eller hvis I er bekymrede for jeres barns udvikling og adfærd (kriminalitet) og derfor kontakter kommunen. 

Hvis kommunen efter jeres henvendelse vurderer, at jeres barn har brug for særlig støtte, sættes en børnefaglig undersøgelse i gang. Undersøgelsen skal sikre, at jeres barn og resten af familien får den støtte, der er brug for.

En børnefaglig undersøgelse er en grundig undersøgelse, som sætter fokus på en række områder: Udvikling og adfærd, familie, skole, sundhed, fritid, venskaber og andre relevante forhold. Det tager normalt tre-fire måneder at lave undersøgelsen. 

Vi laver altid en børnefaglig undersøgelse, hvis I som forældre søger om:

  • Kontaktperson, dagbehandling eller andre forebyggende foranstaltninger
  • Aflastning i hjemmet
  • Aflastning uden for hjemmet
  • Anbringelse uden for hjemmet

Det er en sagsbehandlere i kommunen, der laver undersøgelsen. Sagsbehandleren taler med barnet og jer som forældre og indhenter oplysninger fra skole, dagtilbud, læge, sundhedsplejerske, psykolog, offentlige myndigheder og andre relevante parter.

Undersøgelsen munder ud i én af følgende konklusioner: 

  • Der er ikke grundlag for anbringelse eller forebyggende foranstaltninger
  • Der er grundlag for forebyggende foranstaltninger, fx kontaktperson, dagbehandling mv.
  • Der er grundlag for anbringelse uden for hjemmet

Hvis undersøgelsen viser, at der er brug for at sætte forebyggende foranstaltninger i gang eller grundlag for at anbringe barnet uden for hjemmet, samarbejder sagsbehandleren med jer som familie om at opstille en række mål for, hvad der skal ske i fremtiden.

Del siden